Gå til hovedinnhold

Grønt regn


Det regner grønt og ingen har lært meg at man skal vaske inni kjøkkenskapene. Ingen har lært meg at man skal vaske veggene og takene inne i huset mitt. Ingen har lært meg når huset skal males på utsiden og bilen poleres. Heldigvis. Det regner grønt og jeg har tent opp i vedovnen. Pus sover i sofaen ved føttene mine.
Hvor kommer tankene fra?

Jeg tenker og pus våkner, hopper ned på gulvet, plukker opp lekemusa si med tennene, hopper tilbake opp i sofaen til meg og presenterer sin bisarre lekemus med bjelle i magen for meg idet hun gjør en kollbøtte. Ta-da! Lekemusa er trukket med kaninskinn og jeg kan ikke lære pus at et slikt vesen vil hun aldri kunne støte på i en verden utenfor huset vårt. Der det regner grønt. 

Mens pus gir opp å leke med meg fortsetter jeg å skrive på Macen og drikker av koppen min med økologiske havregryn, kokosflak, demararasukker og maldonsalt blandet ut oppløst opprørt i kokende vann med en bit bark fra kaneltreet. Tenk deg et kaneltre i kokende vann. Tenk deg den intense vidunderlig beroligende duften av kanel bre seg over hele nabolaget som fjerne smil. Bach akkompagnerer det hele. Pus fortsetter å underholde seg selv. Nå i vedkurven. Pus liker å leke med ved og papp. Hun drar papp og ved med ut på kuskinnet på eikeparketten og ser om hun kan få liv i papp og ved. Pus har glatt pels og lukter mykt av kattunge. Derfor liker hun å leke med papp og ved.

Og Dagens Næringsliv. Pus elsker å rive Dagens Næringsliv opp til små rosa biter med børsnoteringer og sentralbanksjef før hun går løs på kuskinnet. Ruller inn kanten på langsiden av det hvite, glatte skinnet med brune flekker der buken i sin tid ble sprettet opp og skinnet flådd fra muskler og knokler, slik at hun kanskje kan komme mellom eikeparketten og kuskinnet. For hvem vet hva som kan finnes der. Ikke jeg. Hun går fort lei av denne kjente  og hittil lite vellykkede øvelsen og er tilbake hos meg i sofaen. Ny kollbøtte - Ta-da! Hun imponerer med å bite seg i halen i akten. Macen med tastatur ignoreres og hun legger seg tilfreds med et stort gjesp på sofaryggen vendt mot det grønne regnet og sovner. Jeg  ser på henne mens jeg klør på halsen og pus våkner med jeger i blikket. Hun legger merke til aktiviteten på tastaturet. Van Morrison tar over etter Johan Sebastian og pus har oppdaget ei flue i vinduet. Og lilla Buddha. 
 
Hei? Foto: K.Udland

Det regner grønt og ilden i ovnen har sluknet. Pus vasker seg på høyre bakben med ru tunge. Bach har vært innom og nå er Van the Man tilbake. Innimellom knatring på Mac leser jeg tre bøker. En kjærlighetshistorie, en franskmanns visjon av virkeligheten og en kjøkken-ordbok. Pus angriper franskmannens verk og lager bitemerker  i hjørnet på permen. Franskmannen Clezio undrer videre og merker ingen ting der mellom permene hvor han har festet noen av tankene sine. Pus sovner oppå bena mine og jeg kan ikke bevege meg for nå sover bena mine også og kokkemestrene i kjøkkenordboken har satt mat  i system og laget regler for hva en Piggvar Aida og Ål Poulette er. Pus har ikke smakt på denne boken ennå. Bob Marley!  -Saaay something!

Er det mening man skal rydde på loftet, også? Og i kottet? Thomas Dybdahl i duett med en kvinne. Baricco skriver om silke og utilgjengelig kjærlighet. Den sterkeste kjærligheten. Den der all kjærligheten konsentreres om en eneste sans: synet. Kanskje det er der tanker blir til. I møtet mellom synet og hjernen - i øyeblikket. I mellomrommet rett før hjernen registrerer. Noen kommer opp trappen til stua og pus reiser seg  på bakbeina og speider som en marekatt på savannen. Vi skal ikke spise Piggvar Aida eller Ål Poulette. Tankene kommer helt av seg selv og kjærligheten kommer og går. Sola er tilbake og vi skal spise tomatsuppe i kveld. Nå er kaffen klar.


Nå er kaffen klar. Foto:K.Udland

      s o r r y m u m

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Old edition of Moby Dick by Herman Melville

Can anyone help me sort out which edition this is and if it is of any value?  Published by  Sampson Low, Marston & Co. Ltd . Quote:  PRINTED IN GREAT BRITAIN BY PURNELL AND SONS, PAULTON, SOMERSET,  ENGLAND. Moby Dick, or the Whale by Herman Melville Moby Dick or, The Whale is a novel by Herman Melville, first published in 1851. It is considered to be one of the Great American Novels. The story tells the adventures of wandering sailor Ishmael, and his voyage on the whaleship Pequod, commanded by Captain Ahab. Ishmael soon learns that Ahab has one purpose on this voyage: to seek out Moby Dick, a ferocious, enigmatic white sperm whale. In a previous encounter, the whale destroyed Ahab's boat and bit off his leg, which now drives Ahab to take revenge. Wikipedia Was Moby Dick a Real Whale? By Robert McNamara , About.com Guide The great white whale portrayed in Herman Melville's classic novel Moby Dick was fictitious. But remarkably, it was based on a real anima

s o r r y m u m meets the people - Piri from Aitu, Cook Islands - the bread changed everything

Piri on Rarotonga. "You can only appreciate so many mountains and beautiful lakes, sunsets and turquoise lagoons - then you have to meet the people ", a friend once said. And he was right. When travelling over time, as I did a year, your surroundings start to not give any meaning. You stop seeing and appreciating nature. Nature fatigue . Very interesting phenomena that can even make you sad and depressed. Pointing out the reason helped. I knew I had to meet the people, so I changed my focus. On Rarotonga, an island in the Cook Islands, I met Piri. In 2002. First at his coconut-tree-climbing show where we als where taught how to make a fire with sticks and to cook with hot stones in the ground. We all had to work together and it gave meaning. It  took us half a day to cook the meal. Piri making a fire. The stones were heated by the fire we made. Piri worked hard with dry moss and two sticks and we all gave shelter from the wind so he could nurture the fire. Piri work

s o r r y m u m på 60-tallet - melkespann, komper og laksedød - hva gjorde mormor?

1963 En vakker sommerdag på 60-tallet. Ikke alle kvinner stod på barrikadene og ikke hele tiden. Skulle vel ikke slutte å være kvinne? Skulle det ikke bare være greit å strikke ? Greit å melke ? Greit å slumre i sola i fluktstolen? I hagen med bena i nesten nyklippet gress. Grave tærne ned i gresset og kjenne kjøligheten fra svart muld. Snu seg og titte rundt stolryggen for å se hvem som kjører lastebil forbi. Kanskje er det storebror? Støver litt fra grusveien som er sommertørr, men det gjør ikke noe for det er sikkert to timer til neste bil kjører forbi. Lure på når bonden Isak inne i garden skal komme og hente de tomme melkespannene . Kanskje onkel rir forbi på hesten som ingen forstod hvorfor han kjøpte, men kanskje han bare elsket hester, Onkel Kåre. Kanskje er det tidlig ettermiddag og knaskje har de hvite syrinene nettopp avblomstret. De skal melke snart, skal de ikke? Kanskje de har ekstra melkespann i fjøset . Kanskje de bytter de tomme med med fulle spann av varm